Vision Zero – безпека дорожнього руху і зниження смертності на дорогах

13
Лис
2021

Напевно кожний з нас неодноразово чув, читав, що в Україні дуже високий рівень аварійності на автомобільних дорогах і дуже високий рівень смертності на автомобільних дорогах.

Щороку в Україні, за офіційною статистикою в ДТП гине приблизно 3500 громадян. Однак, на моє переконання, ця статистика не є такою, яка в дійсній мірі транслює реальну ситуацію. Адже багато смертей, які трапляються в результаті ДТП, не потрапляють в офіційні звіти (з різних причин).

Головне, на чому хочеться на голосити, це те, що в Україні надзвичайно висока смертність в ДТП (в дорожніх аваріях за рік гине більше людей, ніж на Сході України, де ведуться реальні бойові дії, йде війна з ворогом.

Враховуючи це, розробляючи велику державну програму з безпеки дорожнього руху, потрібно першоціллю робити саме зниження смертності на дорогах, а не кількості ДТП.

З подібною проблемою смертності на дорогах свого часу стикнулися у Швеції. Результатом розуміння і прийняття факту наявності проблеми стало прийняття шведським парламентом у 1997 році державної програми – Vision Zero.

У Швеції вирішили, що саме ДТП з летальними наслідками є тим злом, яке вони будуть викорінювати.

В липні минулого року, під Києвом відбулася ДТП, в якій нетверезий водій в‘їхав в інший автомобіль, в якому загинула сім‘я. Тоді, у себе на сторінці у Facebook, я написав замітку, що в цій страшній ДТП винний не  п‘яний водій. Далі я описав чому я так вважаю. Не всі погодилися 🙂 Навіть деякі досить публічні і впливові люди поставили під сумнів мою адекватність 🙂

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3117349731682303&id=205062926244346

Так от, повертаюся до шведської програми. Шведи вирішили першочергово зняти вину з водіїв за ДТП із смертельними наслідками, залучивши у співучасники трагедій першочергово державу та її органи, дорожників, які будують дороги, місцеве самоврядування, поліцію і навіть виробників автомобілів.

Основна ідея полягає в тому, що учасники дорожнього руху (водії автомобілів, пішоходи, велосипедисти) є звичайними людьми, які будуть обов‘язково помилятися. А тому потрібно створити такі умови для нас – учасників дорожнього руху, які максимально унеможливлять летальні наслідки від наших помилок. Для прикладу, дорога повинна бути такою, яка максимально утруднюватиме мені можливість порушити ПДР, але, навіть якщо я якось зможу це зробити, щоб в результаті мого порушення, тяжких наслідків не було.

Так от, що елементарне передбачили шведи:

Обмеження швидкості руху в населених пунктах до 30 км/год. Саме така максимальна швидкість автомобіля, при наїзді на пішохода залишає останньому максимальний шанс вижити. Це не означає, що абсолютно на усіх вулицях населених пунктів така швидкість. Однак, це пріоритет і місцева влада отримала повноваження самостійно встановлювати такі обмеження на необхідних ділянках.

Наприклад, таке обмеження актуально встановлювати у житлових районах, біля шкіл, дитячих садочків, лікарень, парків, тобто в місцях, де велика ймовірність появи пішохода перед автомобілем. До речі, в Україні практика таких швидкісних обмежень також починає зароджуватися.

Але, яка користь із законодавчо встановлених обмежень, якщо за їх порушення ніхто не відповідає. Тому шведи взялися за камери автофіксації порушень швидкості. Після їх встановлення, за дотриманням водіями ПДР вставився контроль. У випадку порушення – штраф.

До речі, у Швеції штраф за перевищення швидкості у населеному пункті навіть на 1 км/год. (градація від 0 до 10) – 200€ (їхні 2000 шведські крони). Ніяких дозволених порушень.

Будівництво доріг. Так звані великі дороги у шведів не такі вже й великі. Таких трас, як ми звикли, по декілька смуг в одному напрямку практично нема. В основному це по одній смузі руху в одному напрямку. На деяких ділянках дві смуги тимчасово (швидше як смуга розгону).

Також практикується бар‘єри, які розділяють смуги руху. В основному це спеціальні канати, які унеможливлюють виїзд на зустрічну смугу.

Кругові перехрестя – ще один обов‘язковий елемент vision zero. Шведи переконані, що в цілому на кільцевому перехресті може бути й більше ДТП (і то на початку їх будівництва, доки водії не звикнуть), але на таких перехрестях суттєво знижується небезпека ДТП з тяжкими наслідками.

У Швеції значну увагу приділяють соціальній рекламі відповідального водіння. Нагадування про паски безпеки і наслідки, які можуть настати при їх ігноруванні, інформування про можливі наслідки перевищення швидкості чи нетверезого водіння. До речі, щодо нетверезого водіння, у Швеції активно використовують алкозамки в авто (для того щоб водій міг завести авто і поїхати, він спочатку повинен підтвердити, що тверезий).

В цілому у Швеції звітують, що за час дії цієї програми, попри значне збільшення кількості автомобілів на дорогах, рівень смертності в ДТП значно впав і сьогодні ця країна є світовим лідером серед автомобілізованих країн по безпечності на дорогах.

А що з того, що діє у Швеції (а це далеко не тільки те, про що написав вище) ми готові прийняти (як учасники дорожнього руху і потенційні жертви) в Україні?

Справи про повернення водійських прав
Кримінальні справи ДТП (ст. 286 КК)

Юридична консультація адвоката по ДТП, ✔ виїзд адвоката на місце ДТП, ✔ розслідування ДТП, ✔ підготовка документів в поліцію, в суд, позовна заява, апеляційна скарга, касаційна скарга ✔ захист у кримінальному провадженні по ст. 286 КК (ДТП з потерпілими), ✔ участь у слідчих діях (огляд місця ДТП, допит, обшук, обрання запобіжного заходу, слідчий експеримент, експертиза по ДТП тощо), ✔ справи про повернення водійських прав, ✔ справи про стягнення матеріальної і моральної шкоди та ін.

Адвокат по кримінальних справах Богдан Глядик

Телефонуйте: 067 157-24-14 (після 20.00 – Viber, WhatsApp, Telegram), 093 602-83-47

Слідкуйте за нашими публікаціями, підписуйтеся на нас у соціальних мережах: Facebook, Instagram, Twitter і канал YouTube, а також на наш Telegram-канал

Використання матеріалів з сайту GLYADYK.COM.UA для використання в публікаціях дозволяється лише за наявності прямого активного посилання на джерело