З 1 жовтня до 1 травня, згідно п. 9.8 ПДР, на всіх механічних транспортних засобах поза населеними пунктами повинні бути ввімкнені денні ходові вогні, а в разі їх відсутності в конструкції транспортного засобу – ближнє світло фар.
На думку патрульних поліцейських, невиконання вищезазначеної вимоги ПДР має наслідком притягнення порушника до адміністративної відповідальності згідно ч. 2 ст. 122 КУпАП за порушення прави користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку. Санкція цієї статті передбачає адміністративний штраф у розмірі 425 грн.
Ми, в юридичній компанії АвтоЮрист, не погоджуємося із такою позицією силовиків і стверджуємо, що порушник вищезазначеної норми (дійсно, невиконання п. 9.8 ПДР є порушенням) повинен відповідати згідно іншої норми КУпАП.
Перш за все звернемо увагу, що згідно статті 245 Кодексу України про адміністративні правопорушення завданнями провадження в справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об’єктивне з’ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Тобто, розглядаючи справу про адміністративне правопорушення чи то патрульний поліцейський, чи то суд повинні вирішувати її у точній відповідності із законом, якби це подобалося чи ні.
Фактично, ч. 2 ст. 122 Кодексу про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за «порушення прави користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку».
Одночасно, п. 9.8 ПДР передбачає випадки коли водій зобов’язаний користуватися ближнім світлом фар або денними ходовими вогнями, коли він уже здійснює рух, а не тільки його розпочинає.
Таким чином, вчиняючи порушення вимог п. 9.8 ПДР, водій-правопорушник не може притягатися до відповідальності за інше правопорушення, яке він не вчиняв.
Кодекс України про адміністративні правопорушення містить норму, яка власне й може застосовуватися до порушника при порушенні п. 9.8 ПДР.
Згідно ст. 125 КУпАП водія можна притягнути до відповідальності за Інші порушення правил дорожнього руху. Саме під «інші порушення ПДР» підпадає не користування ближнім світлом фар у світлу пору доби з 1 жовтня по 1 травня. Відповідальність за таке порушення – попередження.
Знаємо, що багато учасників дорожнього руху, у т.ч. й чимало правників, не погоджуються з такою позицією. Не визнають цього й у Патрульній поліції. І їх думка є слушною. Дійсно, аналізуючи реєстр судових рішень, знаходимо чимало рішень суду, які не скасовують такі штрафи. Разом з цим, є й чимала кількість рішень, в яких суд погоджуються з зазначеною нашою позицією (доречі, свою позицію ми неодноразово доводили в суді).
Разом з цим, є універсальний спосіб уникнути відповідальності за порушення ПДР. Він дещо занудний. Не порушувати цих же Правил дорожнього руху.
На наше переконання основне завдання ПДР – створити безпечні умови дорожнього руху для усіх його учасників. Часто, незначне порушення ПДР призводить до ДТП з потерпілими, що може мати наслідком уже не адміністративну відповідальність. За ДТП, в якій потерпілі отримують травми передбачена уже кримінальна відповідальність.
У будь якому випадку, позиція, викладена вище щодо правомірності накладення штрафу за рух без ближнього світла фар за ч. 2 ст. 122 КУпАП була підтверджена судовими рішеннями (напр., Постановою Каховського міськрайонного суду Херсонської області) . А тому використовувати її при оскарженні відповідного штрафу має сенс.
У наших наступних статтях ми розповідатимемо про наші правові позиції при оскарженні штрафів за порушення ПДР. Ми даватимемо посилання на конкретні норми та посилатимемося на конкретні судові рішення, які водії зможуть самостійно використовувати. Слідкуйте за нашими публікаціями, підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook.com/AutoYrist та на канал в YouTube.com/BogdanGlyadyk щоб не пропустити.
Раніше АвтоЮрист розповідав для чого потрібний адвокат у справах про позбавлення водійських прав.
Адвокат по ДТП
Повернення водійських прав
Стягнення шкоди
Юридична консультація адвоката, стягнення завданої матеріальної та моральної шкоди, представництво в судах, захист у кримінальному провадженні, участь у слідчих діях, підготовка документів (заяв, скарг, претензій) в поліцію, в суд, до юридичних і фізичних осіб, виїзд адвоката на місце ДТП, справи про повернення водійських прав, стягнення шкоди, завданої при ДТП та ін.