Керування у стані сп'яніння та відповідальність | АвтоЮрист

Відповідальність за керування авто у стані сп’яніння по новому, по старому чи ще якось

14
Лип
2020

ДТП з потерпілими, яка відбулася в неділю на Старообухівській трасі, знову підняла хвилю невдоволення щодо, як вважає багато, занадто слабкого покарання для водіїв, які кермують напідпитку. Політики, які скористалися цією трагічною подією, у тому числі й президент, який всього 10 днів тому скасував кримінальну відповідальність за нетверезе водіння (чи не скасував, самі не можуть розібратися в тому, що наприймали), в одне горло почали розказувати про необхідність посилення відповідальності для водіїв, які керують транспортним засобом на підпитку. В результаті, на позачергове засідання Верховної Ради винесли законопроект, який ніяк не наважувалися винести при звичайних умовах і який у Верховній Раді підтримали, навіть сильно не розбираючись.

(Дуже нагадує сценарій 6 серії першого сезону серіалу “Картковий будинок”, чи не так?) Twitter з серії 🙂 “Восьмирічний вашингтонський хлопчик став випадковою жертвою перестрілки. А мав би бути в школі. Винен Спінелла?”

Спостерігаючи за виступами народних депутатів, під час розгляду цього законопроекту, зробив однозначний висновок, що ніхто з виступаючих не знає про що цей законопроект. Але, все одно законопроект був підтриманий більшістю в Раді.

Так давайте розберемо, що передбачає цей проект.

В поліції надзвичайно не задоволені тим, що багато водіїв, відносно яких складається матеріал про адміністративне правопорушення за керування у стані сп’яніння або за відмову пройти огляд на стан сп’яніння звільняються від відповідальності. Проте поліцію зовсім не турбує, що велика частина матеріалів, які надходять до суду по ст. 130 КУпАП або складена відносно водіїв, які дійсно не вчиняли порушення (і часто це підтверджується тими ж матеріалами, які надаються поліцією) або просто сфальсифікована. Ще велика частина таких матеріалів складена так, що адвокат в справах про повернення водійських прав просто не може не скористатися такими промахами і в суду не залишається вибору, крім того, що закрити таку справу.

Однак, на мою думку, у поліції є й вкрай логічні претензії щодо причин закриття справ по ст. 130 КУпАП.

Керування у стані сп’яніння є найважчим адміністративним правопорушенням у сфері безпеки дорожнього руху. Однак, є чимало цих справ, які суди закривають з аргументацією, що таке правопорушення є малозначним. Відбувається це через те, що суд фактично суб’єктивно визначає малозначність правопорушення і немає імперативної норми, яка б забороняла так вчиняти.

Зазначений законопроект повинен усунути таку проблему і пропонує чітко заборонити закривати такі справи за малозначністю.

Інша проблема – строки розгляду таких справ. Закон дає три місяці з дня вчинення правопорушення на те щоб суд розглянув таку справу. Суд може розглядати її й довше, але після закінчення зазначених строків, водія хоч і можуть визнати винним, але жодне стягнення на нього не можу бути накладено. Тобто, фактично, якщо справу не встигли розглянути у тримісячний строк з дня вчинення правопорушення, водій звільняється від адміністративної відповідальності.

Законопроект збільшує строки розгляду таких справ до одного року.

Сам законопроект подають під соусом “збільшення відповідальності за нетверезе водіння”. І це все, що почули більшість народних депутатів, які за нього голосували.

Так що ж в законопроекті по посиленню відповідальності?

Абсолютно не змінюється відповідальність для водіїв, які вчинили таке правопорушення вперше – 10200 грн. штрафу і позбавлення водійських прав на рік. І це при тому, що більшість таких правопорушень вчиняється вперше (а в розумінні кодексу про адміністративні правопорушення вперше – це не частіше одного разу в рік).

Тобто, як бачимо, в цьому плані абсолютно нічого не змінюється.

Якщо водій вчинить таке правопорушення протягом року двічі, йому буде загрожувати штраф в розмірі 20400 грн. та позбавлення права керувати транспортними засобами на три роки. Ця норма також зберігається, але пропонується додати альтернативу до позбавлення прав і штрафу можуть додати ще 10 діб адміністративного арешту.

Подібна ситуація і з третім і наступними протягом року правопорушення: штраф 40800 грн. і позбавлення водійських прав на 10 років, але можуть ще додати 15 діб адміністративного арешту.

І ніби то посилення відповідальності, але є але. Практикуючі адвокати досить чітко розуміють, що система не витримує великого навантаження на установи де необхідно буде утримувати водіїв під арештом. І фактично, на 90% впевнений це покарання не буде застосовуватися.

Змінюється і покарання за ДТП з потерпілими, які вчинені з вини водіїв, які перебували у стані сп’яніння. Зокрема, стан сп’яніння вводиться в норми Кримінального кодексу як кваліфікуюча ознака, а не просто обставина яка обтяжує відповідальність.

Сьогодні, наприклад, за ДТП з потерпілими, в якій потерпілий загинув передбачена кримінальна відповідальність у виді позбавлення волі строком від 3 до 8 років. Стан сп’яніння буде схиляти суд до застосування позбавлення волі на строк ближчий до 8 років, а ніж до 3.

Тепер же пропонується, що за ДТП, в якій потерпілий отримав середньої тяжкості травми, водію, який перебував у стані сп’яніння буде загрожувати позбавлення волі до 3 років і позбавлення водійських прав на строк 3-5 років (сьогодні за таке правопорушення максимальне покарання – до 3 років обмеження волі).

Якщо в результаті ДТП потерпілий отримав тяжкі травми, загинув або загинуло декілька потерпілих і при цьому водій перебуватиме у стані сп’яніння, йому загрожуватиме покарання у виді позбавлення волі строком від семи до дванадцяти років із позбавленням водійських прав до 10 років.

Ось власне все, що цей законопроект передбачає по відповідальності за нетверезе водіння. Але це ще далеко не увесь закон. І що саме він передбачає ще та що він приховує за ширмою “нетверезого водіння” читайте у нашій наступній статті.

Щоб не пропустити, слідкуйте за нашими публікаціями, підписуйтеся на нас у соціальних мережах: Facebook, Instagram, Twitter і канал YouTube, а також на наш Telegram-канал

Раніше АвтоЮрист розповідав, що Зеленський підписав закон про амністію нетверезих водіїв.

Читайте також, які штрафи підвищує законопроект.

Виїзд адвоката на місце ДТП
Адміністративні ДТП (ст. 124 КУпАП)
Кримінальні справи ДТП (ст. 286 КК)

Юридична консультація адвоката по ДТП, ✔ виїзд адвоката на місце ДТП, ✔ підготовка документів в поліцію, в суд, позовна заява, апеляційна скарга, ✔ захист у кримінальному провадженні по ст. 286 КК (ДТП з потерпілими), ✔ участь у слідчих діях (огляд місця ДТП, допит, обшук, обрання запобіжного заходу, слідчий експеримент, експертиза по ДТП тощо), ✔ справи про повернення водійських прав, ✔ оскарження штрафів за порушення ПДР, ✔ справи про стягнення матеріальної і моральної шкоди та ін.

Телефонуйте: 067 157-24-14 (після 20.00 – Viber, WhatsApp, Telegram), 093 602-83-47, 095 120-42-32

Використання матеріалів з сайту GLYADYK.COM.UA для використання в публікаціях дозволяється лише за наявності прямого активного посилання на джерело