Автофіксація порушень ПДР | АвтоЮрист

Автоматична фіксація порушень ПДР: що, як і де

29
Тра
2020

камери фіксації порушень ПДРЦей час таки настане і автоматична фіксація порушень ПДР буде запущена. В МВС провели цілий брифінг з цього приводу. Розказали як працюватиме система, хто нестиме відповідальність, як виглядатиме постанова, якою накладатимуть штраф тощо. І головне, повідомили, що штрафувати порушників почнуть з 01 червня.

В чому полягатиме автоматична фіксація порушень ПДР

Система автофіксації складатиметься з спеціальних камер, які будуть працювати в автоматичному режимі і фіксуватимуть порушення ПДР транспортним засобом. Зафіксовані камерами порушення передаватимуться на відповідний сервер в аналітичний центр МВС.

Коли у 2015 році відбулася реформа правоохоронної системи, обіцяли, що автофіксація повинна замінити ДАІшника, якому суспільство не довіряє. Роль фізичного працівника поліції тоді (у 2015 році) мала полягати лише в роздрукуванні уже готової постанови про накладення штрафу (яку мала формувати система автоматично) і відправці цієї постанови поштовим листом.

Однак, сьогоднішній варіант автофіксації дещо інший. Всю інформацію, яка потрапить з камер фіксації порушень будуть обробляти спеціально навчені поліцейські. Саме вони фактично розглядатимуть справи про адміністративні правопорушення і прийматимуть рішення чи притягати до відповідальності конкретний автомобіль з його власником чи ні.

Тобто, процес саме розгляду справи про адміністративне правопорушення і накладення штрафу буде таким же як і при звичайному порушенні, яке звичайний поліцейський фіксує на дорозі. Тільки, при автоматичній фіксації це все відбуватиметься без участі особи, яку притягують до адміністративної відповідальності.

Після того, як конкретний поліцейський виніс постанову про накладення штрафу, така постанова відправляється власнику автомобіля, на якому було скоєно правопорушення, зафіксоване в камерами автофіксації.

Важливо! До відповідальності, за порушення ПДР, які будуть фіксуватися системою автоматичної фіксації будуть притягати власника транспортного засобу або керівника юридичної особи, якій належить транспортний засіб, на якому вчиняються порушення ПДР, незалежно від того, хто реально перебував за кермом під час фіксування порушення.

Але, власник автомобіля може внести в базу даних МВС відомості про “належного користувача” – особу, яка фактично керує транспортним засобом і тоді, до відповідальності будуть притягати саме цього належного користувача.

Для цього власника авто разом із “належним користувачем” повинні з’явитися до сервісного центру МВС і подати відповідні заяви. Звичайно ж, це потрібно зробити до того як порушення буде зафіксовано системою.

Є ще один варіант, коли власник автомобіля, на якому вчинено порушення ПДР буде звільнятися від відповідальності. Мова йде про те, що постанова про накладення штрафу на автовласника (або належного користувача) буде скасовуватися.

Якщо за кермом автомобіля під час фіксації порушення перебував не власник, не належний користувач, для того щоб постанову про накладення штрафу на автовласника скасували, реальний водій-порушник протягом 20 днів з дня коли автовласник отримав таку постанову, повинен самостійно з’явитися в управління поліції, написати заяву, що це саме він перебував за кермом автомобіля під час фіксації камерами. Але цього недостатньо для скасування постанови відносно автовласника. Такий реальний водій повинен ще й надати квитанцію про сплату штрафу. Тільки за таких умов постанову про накладення штрафу на автовласника скасують і винесуть нову на водія-порушника.

І це єдиний варіант, коли при фіксації порушення камерами до відповідальності буде притягатися реальний водій-порушник.

Як уже зазначив вище, постанова про накладення адміністративного стягнення надсилається автовласнику, протягом трьох днів з дня її винесення рекомендованим листом з повідомленням на адресу місця реєстрації (проживання) фізичної особи (місцезнаходження юридичної особи).

Є декілька варіантів коли ж така постанова вступає в силу, відповідно від цього моменту починаються інші важливі процесуальні строки.

Перший варіант, постанова вступає в силу після її вручення автовласнику. Але наш законодавець був би не нашим законодавцем, якщо б не придумав щось оригінальне. В законі написано, що постанова по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у тому числі зафіксоване в автоматичному режимі, набирає законної сили після її вручення особі або отримання поштового повідомлення про вручення.

Вручення постанови і отримання повідомлення про вручення (до речі, хто саме повинен отримати також не зазначено) це різні моменти в часі, зазвичай це різні дні (якщо ми припускаємо, що повідомлення про вручення повинен отримати відправник постанови, тобто УПП). А ці дати мають важливе значення для відліку наступних строків, про які нижче.

Якщо автовласник відмовляється отримати лист з постановою або співробітник пошти не може вручити лист через відсутність отримувача, постанова вступає в силу після отримання (знову, після отримання ким?) поштового повідомлення про відмову в її отриманні, або повернення поштового відправлення з позначкою про невручення.

Є ще одна категорія осіб, яких притягуватимуть до адміністративної відповідальності за порушення ПДР, які фіксуватимуть в авторежимі. Але об’єднаємо ми цих осіб за транспортними засобами. Мова про автомобілі на іноземній реєстрації.

Відповідальність за порушення ПДР, які фіксуватимуть за допомогою камер, нестимуть ті особи, які завезли такий автомобіль в Україну. Інформація про порушення ПДР і постанова про накладення штрафу буде передаватися прикордонній службі. Саме прикордонники будуть вручати таку постанову, коли особа буде виїжджати з митної території України. Виконувати чи не виконувати таку постанову буде вирішувати сама особа. Але, у разі її не виконання, в’їзд в Україну для такого водія-іноземця буде неможливий.

Якщо автомобіль на іноземній реєстрації ввіз громадянин України, постанову він отримуватиме за зареєстрованою адресою проживання.

Після того як постанова вступає в силу є декілька варіантів розвитку подій: 1) сплатити штраф, 2) оскаржити постанову, 3) не сплачувати і не оскаржувати.

Для сплати штрафу є пільговий період. В перші десять днів після вступу постанови в силу можна сплатити половину розміру штрафу, вказаного в постанові і така постанова вважатиметься виконаною.

І тут, мені здається можуть бути конфлікти. Проблемою буде визначення саме десятиденного строку. Адже закон передбачає два варіанти вступу постанови в силу при отриманні автовласником постанови: 1) коли безпосередньо він отримав таку постанову і 2) коли хтось отримав поштове повідомлення про те, що постанову автовласнику вручено. Чи правильно розраховувати 10 днів з моменту, коли хтось отримав поштове повідомлення? Чисто юридично – так.

Щоб не було конфліктів, якщо автовласник вирішить оплачувати штраф, краще оплатити його в 10 денний строк з дня отримання ним постанови.

Я якщо автовласник дізнається про штраф через, наприклад, електронний кабінет водія? Коли приходив лист з постановою, власник міг перебувати на відпочинку, за кордоном. З якої дати тоді йому відраховувати 10-денний чи інший строк?

До речі, як зазначено в електронному кабінеті водія, “сервіс перевірки адміністративних порушень носить інформативний характер”. Пропонують звертатися в УПП для отримання відповідей на ваші питання по штрафах. Тобто, можемо припустити, що туди може потрапляти не вся інформація і не вчасно.

В цілому, штраф потрібно сплатити протягом 30 днів з дня вступу постанови в силу. Якщо не встигли в перші 10 днів, тоді є ще 20 днів для сплати повного штрафу.

Реквізити для сплати штрафу, а також посилання на матеріали по цій конкретній справі будуть міститися саме в постанові.

Безумовно, закон передбачає, що постанову про накладення штрафу можна оскаржити. Зробити це можна протягом 10 днів з дня вступу такої постанови в силу. Якщо автовласник не зумів вкластися в 10 днів через поважні причини, строк на оскарження можна поновити, при цьому необхідно буде переконати орган, який буде розглядати таку скаргу в поважності причин пропуску встановленого строку.

Оскаржити можна в управління патрульної поліції (абсолютно не ефективний спосіб) або одразу до суду за місцем вашого проживання. У скарзі потрібно вказати чому ви не погоджуєтеся з постановою і чому суд повинен її скасувати.

Якщо постанову не будуть оскаржувати і протягом 30 днів штраф не буде сплачено, таку постанову буде передано у виконавчу службу для її примусового виконання.

Що фіксуватимуть камери автоматичної фіксації порушень ПДР

Порядок функціонування цієї системи автофіксації передбачає, що такі камери зможуть фіксувати:

– перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів;
– проїзд на заборонний сигнал світлофора;
– порушення правил зупинки і стоянки;
– порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів;
– порушення встановленої для транспортних засобів заборони виїзду на смугу зустрічного руху;
– порушення правил руху через залізничний переїзд;
– порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками.

Але це буде колись (так нам обіцяють). Зараз же камери можуть фіксувати тільки швидкість руху транспортного засобу.

Кодекс про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за перевищення дозволеної швидкості руху більше як на 20 км/год – штраф 255 грн. і за перевищення швидкості більше як на 50 км/год – штраф 510 грн.

Тобто, якщо у населеному пункті дозволена швидкість 50 км/год, адміністративна відповідальність настає тільки тоді, коли камери зафіксують швидкість авто більше як 70 км/год.

Інформація про розміщення камер автоматичної фіксації порушень ПДР, як обіцяють, буде загально доступною. На сайті МВС є адреси де встановлені карти, а також наявна карта, на якій вказано розташування усіх (так говорять в МВС) камер.

З червня 45-50 камер (точно не можуть сказати навіть в поліції) почнуть працювати у Києві. На іншій території України поки все спокійно. Але кількість камер обіцяють збільшувати і розширювати їх по усій країні.

Читайте також: Як вчасно дізнатися, що порушили ПДР

_________

Тут я хочу зазначити, що в цілому я за те щоб в Україні працювала автоматична фіксація порушень ПДР.

Бувалі водії, стаж їзди яких більше 10 років, повинні пам’ятати, що до кінця 2010 року в Україні уже діяла автоматична фіксація порушень ПДР. Тоді автовласники отримували уже листи щастя за порушення їхніх автомобілів.

Тоді закон передбачав, що за порушення, вчинені автомобілями, відповідальність несуть власники таких автомобілів. ДАІ не цікавило хто перебував за кермом під час фіксації порушення ПДР.

Але, у кінці 2010 року Конституційний Суд визнав практику притягнення автовласників до відповідальності тільки через те, що вони є власниками автомобіля неконституційною.

Тоді Конституційний Суд звернув увагу, що в Україні відповідальність носить індивідуальний характер і відповідальність повинна нести особа, яка вчинила конкретне правопорушення.

У своєму рішенні Конституційний Суд констатував, що притягнення автовласника до відповідальності тільки через те, що він є автовласником порушує 7 (сім) норм Конституції.

Цим рішенням Конституційного Суду закінчилася ера першої автоматичної фіксації порушень ПДР в Україні. Рішення КС Автофіксація

Однак, чи змінилося щось сьогодні? На мою думку – абсолютно нічого. Сьогоднішня автоматична фіксація є ідентичною тій автоматичній фіксації, яку визнано не конституційною 10 років тому.

Як і десять років тому, сьогодні до відповідальності за порушення ПДР будуть притягати власника транспортного засобу тільки через те, що він є власником автомобіля на якому нібито вчинено правопорушення.

В результаті, для скасування постанови про накладення штрафу за порушення ПДР, яке буде зафіксовано камерами автоматичної фіксації, у своїй скарзі достатньо буде лише послатися на рішення Конституційного Суду, яке вже наперед визначає неконституційність притягнення автовласника до відповідальності.

Ось так, маємо автоматичну фіксацію, яка в нас якась недоавтоматична та ще й з великим питанням щодо її конституційності. Сьогодні існує великий ризик того, що така необхідна для безпеки дорожнього руху автоматична фіксація зникне тільки через те, що законотворець і МВС не хочуть змінювати цю систему щоб привести її у відповідність з нормами Конституції.

Плюс відео, де говоримо про автофіксацію такожYouTUBE.com/BogdanGlyadyk

Раніше АвтоЮрист розповідав, що оскаржити штраф за порушення ПДР стало дорожче в декілька разів.

Виїзд адвоката на місце ДТП
Адміністративні ДТП (ст. 124 КУпАП)
Кримінальні справи ДТП (ст. 286 КК)

Юридична консультація адвоката по ДТП, ✔ виїзд адвоката на місце ДТП, ✔ підготовка документів в поліцію, в суд, позовна заява, апеляційна скарга, ✔ захист у кримінальному провадженні по ст. 286 КК (ДТП з потерпілими), ✔ участь у слідчих діях (огляд місця ДТП, допит, обшук, обрання запобіжного заходу, слідчий експеримент, експертиза по ДТП тощо), ✔ справи про повернення водійських прав, ✔ оскарження штрафів за порушення ПДР, ✔ справи про стягнення матеріальної і моральної шкоди та ін.

Телефонуйте: 067 157-24-14 (після 20.00 – Viber, WhatsApp, Telegram), 093 602-83-47, 095 120-42-32

Слідкуйте за нашими публікаціями, підписуйтеся на нас у соціальних мережах: Facebook, Instagram, Twitter і канал YouTube, а також на наш Telegram-канал

Використання матеріалів з сайту GLYADYK.COM.UA для використання в публікаціях дозволяється лише за наявності прямого активного посилання на джерело