ДТП з пішоходом: у Києві Toyota збила пішохода на смерть

12
Лют
2020

У Києві, водій транспортного засобу Toyota Camry здійснив наїзд на пішохода (жінку), який переходив дорогу по нерегульованому пішохідному переходу. Нажаль, від отриманих травм пішохід загинув.

Як повідомив водій патрульним поліцейським, вчасно побачити і зреагувати на пішохода помішало сонце, що якраз у цей час засліпило його.

По факту ДТП з потерпілими відкрито кримінальне провадження за ч. 2 ст. 286 Кримінального кодексу України, якою передбачена кримінальна відповідальність у виді позбавлення волі строком від 3 до 8 років за порушення правил безпеки дорожнього руху, що призвело до смерті потерпілого. Як додаткове покарання передбачено позбавлення права керувати транспортними засобами строком до 3 років. Проводиться досудове слідство.

Слідчий по ДТП повинен буде з’ясувати багато обставин та провести необхідні слідчі дії у справі по ДТП.

Важливим для з’ясування є питання чи міг водій транспортного засобу, дотримуючись вимог правил безпеки дорожнього руху уникнути наїзду на пішохода. Цьому сприятиме допит водія транспортного засобу, допит слідчим свідків, які бачили момент ДТП, при наявності потрібно дослідити відеозаписи з камер зовнішнього спостереження, відеореєстраторів. Також, у справах по ДТП з потерпілими, однією із важливих слідчих дій є слідчий експеримент, на якому можна перевірити, уточнити зібрані на досудовому слідстві докази.

Зазвичай, у подібних випадках, слідчий по ДТП ставить завдання зібрати докази щоб обвинуватити водія транспортного засобу.

Можемо припустити, що слідство може звинуватити водія у порушення вимог пунктів 2.3 “Б”, 11.5, 12.1, 12.3, 12.4, 18.1 Правил дорожнього руху, які власне й призвели до летального наслідку – наїзд на пішохода, який загинув.

Пункт 2.3 “Б” ПДР передбачає, що для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов’язаний бути уважним, стежити за дорожньою обстановкою, відповідно реагувати на її зміну, стежити за правильністю розміщення та кріплення вантажу, технічним станом транспортного засобу і не відволікатися від керування цим засобом у дорозі.

Як попередньо відомо, водій повідомив, що не побачив пішохода, так як його засліпило сонце. У відповідності з вимогами п. 2.3 “Б” ПДР, водій повинен враховувати дорожню обстановку та своєчасно реагувати на її зміну. Якщо певні дорожні умови не дозволяють їхати з максимально дозволеною швидкістю, значить водій повинен їхати зі швидкістю, яка є меншою від максимально дозволеною. Якщо сонячна погода може засліпити водія і це вплине на його здатність стежити за дорожньою обстановкою і реагувати на її зміну, водій зобов’язаний це враховувати і бути готовим до такого. У певних випадках навіть припинити рух.

Тобто, мова про те, що не завжди здавалося б логічні виправдання є правильними і допустимими.

Згідно пункту 12.4 Правил дорожнього руху, у населених пунктах рух транспортних засобів дозволено зі швидкістю, що не перевищує 50 км/год. На конкретній ділянці дороги дозволений швидкісний режим може бути й іншим (врегульовано іншими пунктами розділу 12 ПДР). Якщо водій рухався із перевищенням дозволеної швидкості руху (навіть на 5 км/год) і слідством буде встановлено, що рухаючись із дозволеною швидкістю водій міг би уникнути наїзду або це призвело б до менш негативних наслідків, тоді як причиною ДТП буде зазначено у т.ч. перевищення водієм дозволеної швидкості руху.

Однак, не завжди дозволена швидкість руху є безпечною. Пункт 12.1 ПДР вимагає від водія під час вибору в установлених межах безпечної швидкості руху враховувати дорожню обстановку, а також особливості вантажу, що перевозиться, і стан транспортного засобу, щоб мати змогу постійно контролювати його рух та безпечно керувати ним.

На дорогах, які мають дві і більше смуги для руху в одному напрямку, виїзд на крайню ліву смугу для руху в цьому ж напрямку дозволяється, якщо праві зайняті, а також для повороту ліворуч, розвороту або для зупинки чи стоянки на лівому боці дороги з одностороннім рухом у населених пунктах, коли це не суперечить правилам зупинки (стоянки). Така вимога п. 11.5 Правил дорожнього руху.

З аналізу фото з місця ДТП, видно, що автомобіль швидше за все рухався саме у крайній лівій смузі для руху. При певних обставинах, це може бути причиною смерті пішохода (в сукупності з іншими порушеннями). Наприклад, якщо пішохід рухався з ліва на право відносно напрямку руху транспортного засобу, рух у крайній лівій смузі суттєво міг зменшити час на реагування водія.

Найчастіше в ДТП (і в кримінальних справах, і в адміністративних справах) звинувачують у порушенні вимог п. 12.3 ПДР, який передбачає, що у разі виникнення небезпеки для руху або перешкоди, яку водій об’єктивно спроможний виявити, він повинен негайно вжити заходів для зменшення швидкості аж до зупинки транспортного засобу або безпечного для інших учасників руху об’їзду перешкоди.

Фактично слідство встановлює чи водій вчасно зреагував на небезпеку і чи вчинив усі необхідні і передбачені Правилами дорожнього руху дії для уникнення наїзду.

Оскільки ДТП відбулося на нерегульованому пішохідному переході, ще одним з пунктів ПДР, у порушенні якого можуть звинуватити водія, який здійснив наїзд на пішохода, є пункт 18.1 ПДР – водій транспортного засобу, що наближається до нерегульованого пішохідного переходу, на якому перебувають пішоходи, повинен зменшити швидкість, а в разі потреби зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, для яких може бути створена перешкода чи небезпека.

Досудовим слідством встановлюється безліч даних, як рухався водій, з якою швидкістю, коли він побачив пішохода, що після цього робив, який напрям і темп руху пішохода, як пішохід себе поводив, в окремих випадках навіть колір одягу пішохода (особливо актуально при ДТП у темну пору доби).

В результаті зібраної інформації проводиться експертиза, завданням якої є встановити як повинні були діяти учасники ДТП у відповідності до конкретної обстановки та якими вимогами Правил дорожнього руху вони повинні були керуватися, а також, найголовніше питання, чи міг водій уникнути наїзду на пішохода та чи зробив він для цього все, що вимагають ПДР.

У кримінальних справах по ДТП можливості встановлювати факти, збирати докази має й адвокат (захисник) водія транспортного засобу.

Адвокат по ДТП окрім тієї інформації, яку можна отримати безпосередньо на місці ДТП (огляд місця ДТП дозволяє зібрати безліч важливої інформації: встановити свідків, наявність відеозаписів, сліди гальмування, осколки від транспортного засобу, осипи грунту, сліди бокового юзу, розміщення транспортного засобу, об’єкти, предмети, які могли обмежувати оглядовість тощо), може додатково збирати докази, які можуть бути використані на користь свого клієнта. Адвокат по ДТП, як і слідчий, має можливість проводити експертизи, ставити експертам необхідні питання. В майбутньому уся зібрана адвокатом інформація, усі докази, які мають позитивне значення для водія використовуються для захисту клієнта.

Якщо аналізувати конкретну ДТП з пішоходом, як мінімум адвокат по ДТП, який захищатиме водія транспортного засобу повинен буде розібратися як рухався пішохід, який темп його руху, чи створював пішохід водію аварійну обстановку.

Незважаючи на всезагальну віру в те, що пішохід завжди правий, пішохід також може бути винним в ДТП, навіть якщо ДТП відбулася на пішохідному переході.

Так, як мінімум пішоходам забороняється виходити на проїзну частину, спочатку не впевнившись, що це буде безпечно для нього та інших учасників дорожнього руху. Пішоходам також суворо забороняється раптово виходити або вибігати на проїзну частину, навіть якщо такий рух буде здійснюватися по пішохідному переходу.

Саме порушення вимог правил дорожнього руху пішоходом й могло стати причиною ДТП, в якій цей же пішохід загинув.

У будь якому разі, не знаючи усіх обставин конкретної справи, ми не можемо ствердно вказати хто винний у ДТП. Слідчі збирають докази зі своєї сторони, адвокат водія паралельно готується до захисту свого клієнта і формує відповідну доказову базу. Якщо за результатами досудового слідства слідчі вважатимуть, що зібрали достатньо доказів щоб обвинуватити водія, справу буде передано до суду, де адвокат по ДТП, який захищатиме водія буде відстоювати позицію свого клієнта.

Раніше адвокат по ДТП Богдан Глядик розповідав як швидкість впливає на результати розслідування кримінальних справ по ДТП.

Виїзд адвоката на місце ДТП
Адміністративні ДТП (ст. 124 КУпАП)
Кримінальні справи ДТП (ст. 286 КК)

Юридична консультація адвоката по ДТП, ✔ виїзд адвоката на місце ДТП, ✔ підготовка документів в поліцію, в суд, позовна заява, апеляційна скарга, ✔ захист у кримінальному провадженні по ст. 286 КК (ДТП з потерпілими), ст. 286-1 КК (керування у стані сп’яніння), ст. 289 КК (незаконне заволодіння транспортним засобом), ст. 290 КК (Знищення, підробка або заміна номерів вузлів та агрегатів транспортного засобу) ст. 135, 136 КК (залишення в небезпеці, ненадання допомоги), ✔ участь у слідчих діях (огляд місця ДТП, допит, обшук, обрання запобіжного заходу, слідчий експеримент, експертиза по ДТП тощо), ✔ справи про повернення водійських прав, ✔ оскарження штрафів за порушення ПДР, ✔ справи про стягнення матеріальної і моральної шкоди та ін.

Телефонуйте: 067 157-24-14 (після 20.00 – Viber, WhatsApp, Telegram), 093 602-83-47, 095 120-42-32

Слідкуйте за нашими публікаціями, підписуйтеся на нас у соціальних мережах: Facebook, Instagram, Twitter і канал YouTube, а також на наш Telegram-канал