ДТП – наїзд на пішохода, до чого тут швидкість

23
Nov
2019

Пізно ввечері 22 листопада, неподалік Києва легковий автомобіль Opel на великій швидкості здійснив наїзд на двох пішоходів, які переходили проїжджу частину у недозволеному місці. Обидва пішоходи загинули. Попередньо ДТП відбулася на неосвітленій ділянці дороги. Такого змісту повідомлення пройшлися у соціальних мережах.

Неподалік від описаної ДТП (бл. одного кілометра), водій автомобіля КІА також збив пішохода, який раптово вийшов на проїзну частину. Пішохода з тяжкими травмами госпіталізовано.

В першому випадку, кримінальна справа буде розслідуватися за ч. 3 ст. 286 КК України, і у випадку доведення вини, винному буде загрожувати кримінальне покарання у виді позбавлення волі на строк від 5 до 10 років.

У випадку ДТП, в які пішохода госпіталізовано – ч. 2 ст. 286 КК – позбавлення волі від 3 до 8 років.

Здавалося б, пішоходи переходили дорогу у недозволеному місці, через неосвітлену ділянку дороги. Водію просто не повезло. Однак, вгадайте кого слідство буде намагатися притягнути до кримінальної відповідальності?

На місці ДТП працівники слідчо-оперативної групи проводять огляд місця ДТП, за результатами якого складається протокол огляду місця події та схема, на якій відображають усі зафіксовані сліди, дорожньою розмітку. Тепер слідчі будуть встановлювати коли водій транспортного засобу побачив пішоходів, як пішоходи себе поводили, який був темп їх руху, з якою швидкістю рухався автомобіль. Все це для того щоб в кінці досудового слідства дати відповідь чи міг водій уникнути наїзду за умови, що він дотримувався вимог правил дорожнього руху.

Оскільки говорять про велику швидкість транспортних засобів, можемо сміливо припустити, що водіям транспортним засобів будуть інкримінувати перевищення дозволеної швидкості, що призвело до наїзду на пішоходів (які переходили дорогу на темній неосвітленій ділянці дороги у недозволеному місці).

Питання швидкості руху транспортного засобу під час розслідування ДТП з потерпілими є одним з найактуальніших. Встановивши швидкість, з якою рухався транспортний засіб безпосередньо перед наїздом, експерт може вказати чи мав можливість водій уникнути наїзду.

Не завжди встановити швидкість вдається за допомогою слідової інформації, залишеної на місці ДТП , тому часто швидкість беруть з показів свідків, які були очевидцями ДТП. В такому випадку, якщо свідок скаже, що автомобіль рухався зі швидкість 70-80 км/год. або 100-120 км/год., саме ці показники будуть застосовуватися під час розслідування ДТП та проведення експертних розрахунків.

Багато свідків, які дають покази слідчому, не усвідомлюють важливість наданої ними інформації, легковажно припускаючи якісь дані, про які вони говорять. Дуже часто, в судовому засіданні, коли уже водія транспортного засобу притягають до кримінальної відповідальності, коли здійснюється допит свідка, адвокат обвинуваченого встановлює, що свідки не впевнені у тому, з якою швидкістю рухався автомобіль. Інколи буває навіть й так, що свідки прямого говорять, що вказали швидкість зі слів слідчого, який їх допитував.

На скільки реально сторонньому спостерігачу точно виміряти швидкість руху транспортного засобу, особливо, якщо такий спостерігач спостерігає за автомобілем секунди, інколи й долі секунди? Питання риторичне і відповідь на нього дасть кожний сам собі. Зараз не про це.

Звернемо увагу на швидкість руху транспортного засобу – 50 км/год. При такій швидкості, автомобіль за одну секунду проїжджає 13,9 метрів. Коли водій починає гальмувати, автомобіль не зупиняється різко, а лише починає сповільнюватися, тим самим продовжуючи рух. Для того щоб водій почав гальмувати йому потрібно натиснути на педаль гальмування і щоб гальмівний механізм почав працювати. Це також час, протягом якого автомобіль продовжує рухатися. Але, для того щоб водій почав гальмувати він повинен зрозуміти, що відбувається якась ситуація, оцінити цю ситуацію і прийняти рішення, що в такій ситуації потрібно гальмувати. В цей час автомобіль рухається.

В середньому, для того щоб автомобіль зупинився за звичайних умов, з моменту виникнення небезпеки транспортний засіб долає близько 30-32 метри (такі показники можуть змінюватися, наприклад в залежності від транспортного засобу, шин, які встановлені, погодних умов, матеріалу, з якого зроблено дорожнє покриття тощо). Якщо швидкість автомобіля 70 чи 110 км/год., відповідно відстань, яку долає транспортний засіб до повної зупинки більша.

Інколи експерти приходять до висновку, що за наданих їм даних, водій, якщо б дотримувався вимог ПДР, зупинив транспортний засіб за 1 метр до місця наїзду і, відповідно міг би уникнути наїзду, а тому він порушив вимоги правил безпеки дорожнього руху і повинен бути притягнутий до кримінальної відповідальності.

І дуже часто такі висновки робляться на підставі наданих суб’єктивних показів свідків про швидкість транспортного засобу.

Адвокат по ДТП, здійснюючи захист водія, якого підозрюють, обвинувачують (або якщо ми можемо із самого початку припустити, що слідство має на меті зібрати докази щоб обвинуватити водія) у вчиненні злочину, кримінальна відповідальність за який передбачена ст. 286 Кримінального кодексу (ДТП з потерпілими), повинен із самого початку працювати із тими доказами, які є, відшукувати нові докази.

Найбільше шансів отримати достатньо об’єктивні дані, у т.ч. й ті, які можуть підтвердити або спростувати швидкість руху – на місці ДТП, одразу ж після ДТП, коли уся слідова інформація ще збережена. Крім цього, на місці ДТП, адвокат може бути учасником огляду місця ДТП, тим самим контролювати щоб слідчий, який здійснює відповідний огляд, зафіксував необхідну для захисту інформацію повно і правильно.

Покази водія, які він надає також мають важливе значення, у т.ч. й для встановлення швидкості руху, інших важливих даних. Водій повинен готуватися до допиту у слідчого, щоб його ж покази в майбутньому не зашкодили йому. Інколи краще взагалі відмовитися від будь яких показів. Правильне рішення краще приймати разом з досвідченим адвокатом.

Робота адвоката по ДТП, який надає правову допомогу водію-учаснику ДТП, полягає й у тому, щоб підготувати водія до допиту. Ні в якому разі не потрібно плутати з підготовкою до дачі завідомо неправдивих показів. Окрім показів водія, у слідства є ще й інша інформація, а тому, покази свідка будуть перевірятися на спроможність, тобто, чи можуть вони відповідати дійсності, з урахуванням інших об’єктивних доказів.

Наприклад, водій говорить, що наїхав на пішохода правим боковим дзеркалом (яке дійсно може бути розбитим), але сліди, на одязі пішохода, на дорозі, пошкодження транспортного засобу тощо дають підстави вважати, що наїзд відбувся лівою передньої частиною автомобіля.

Повертаючись до згаданих на самому початку ДТП з потерпілими, припускаємо, що обидвох водіїв спробують обвинуватити у порушеннях, які призвели до ДТП з наїздом на пішохода. Такими порушеннями слідство буде бачити перевищення безпечної швидкості руху. Враховуючи це, захисник цих водіїв повинен буде спростовувати, що саме велика швидкість (якщо така дійсно була, а це повинні доказати слідчі) транспортних засобів стала причиною наїзду на пішоходів, які у темну пору доби переходили неосвітлену проїжджу частину у недозволеному місці.

Раніше АвтоЮрист розповідав, на що впливають дані швидкості і часу, коли відбувається розслідування ДТП з потерпілими.

Виїзд адвоката на місце ДТП
Кримінальні справи по ДТП (ст. 286 КК України)
Адміністративні ДТП (ст. 124 КУпАП)

Юридична консультація адвоката по ДТП, виїзд адвоката на місце ДТП, підготовка документів в поліцію, в суд, апеляційна скарга, захист у кримінальному провадженні, участь у слідчих діях (огляд місця ДТП, допит, обшук, обрання запобіжного заходу, слідчий експеримент, експертиза по ДТП тощо), справи про позбавлення водійських прав та ін.

Телефонуйте: 067 157-24-14 (після 20.00 – Viber, WhatsApp, Telegram), 093 602-83-47

Слідкуйте за нашими публікаціями, підписуйтеся на нас у соціальних мережах: https://Facebook.com/AutoYrist, https://Instagram.com/AutoYrist і канал https://YouTube.com/BogdanGlyadyk

Адвокат по ДТП Богдан Глядик про гальмування