Адвокат по ДТП: на що впливають дані швидкості і часу

4
Nov
2019

Кримінальні справи по ДТП, під час їх розслідування, мають свої особливості. Відрізняється навіть ставлення слідчих органів і суду, якщо порівнювати з адміністративними ДТП. І навіть до встановлення необхідних даних зовсім інший підхід.

Як не крути, але навіть у 21 столітті, пояснення очевидців є якщо не найважливішим, тоді одним з найважливіших доказів під час розслідування кримінального злочину. Актуально це й для розслідування справ по ст. 286 КК України (порушення правил безпеки дорожнього руху, наслідком чого стало отримання потерпілим середньої тяжкості або тяжких травм, смерть потерпілих).

На підставі пояснень проводять експертизи. Різні експертні методики дозволяють перевірити правдивість пояснень, у т.ч. й під час проведення слідчого експерименту – слідча дія, за допомогою якої на місцевості (на місці ДТП) перевіряються пояснення свідка, співставляються надані ним покази.

Важливим для розслідування ДТП є встановлення величин швидкості і часу. І ось тут і з’являються суб’єктивні дані, які слідство повинно використати для проведення об’єктивного розслідування.

Див.: Огляд місця ДТП

Чому суб’єктивні дані? Зазвичай, коли очевидців опитують, вони дають покази, що, наприклад, автомобіль рухався дуже швидко і все відбулося за одну мить. Але “швидко” і “одна мить” це не є конкретні показники, які б можна було використати для проведення розрахунків. Для розслідування кримінальної справи по ДТП потрібні більш конкретні показники. І тоді, часто під тиском слідства, свідки називають якусь швидкість (50, 60, 100, 150 км/год.) або якийсь час (1, 2, 5 сек.). І вже на підставі цих показів проводяться дослідження, на підставі яких, пізніше слідство обвинувачує водія і намагається притягнути до кримінальної відповідальності.

Однак, наскільки просто встановити швидкість, з якою рухається якийсь предмет, спостерігаючи за ним певний час? А наскільки просто визначити якийсь час (наприклад час руху автомобіля у полі зору свідка, час руху транспортного засобу на певному відрізку дороги тощо)? Часто свідки (самостійно або під тиском слідчого) легковажно зневажаючи значенням даних ними показів, вказують якусь швидкість, якийсь час.

А тепер про те, чому це важливо!

Давайте розглянемо приклад, коли середньостатистичний автомобіль рухається із швидкістю 50 км/год. у звичайних дорожніх умовах. За 1 сек., на швидкості 50 км/год. автомобіль проїде 13,9 м. Для повної зупинки автомобіля, який рухався зі швидкістю 50 км/год. потрібно близько 20-25 м. (ця відстань може бути іншою, в залежності від дуже багатьох факторів (пори року, доби, погодних умов, стану автомобільних шин, ваги автомобіля, гальмівної системи автомобіля тощо). Тобто, для зупинки автомобіля зі швидкості 50 км/год. потрібно близько 1,5-2 сек.

Але коли автомобіль починає гальмувати? – Коли гальмівний механізм уже задіяно (водій уже натиснув педаль гальмування). А для того щоб натиснути на педаль гальмування, спочатку водій повинен зрозуміти про таку необхідність. Фактично, в дорожній обстановці, водій повинен спочатку виявити подію, яка буде вимагати від нього гальмувати.

Так от, коли на дорозі відбувається щось, що вимагає від водія реакції гальмування, організм водія 1) спочатку повинен зрозуміти, що щось відбувається, 2) після того як водій розуміє, що є якась небезпека, він повинен прийняти рішення як на цю небезпеку реагувати. Прийнявши рішення, що потрібно гальмувати, 3) водій переносить ногу на педаль гальмування, 4) починає на цю педаль тиснути. Увесь цей час автомобіль продовжує рухатися, як ми зазначили, зі швидкістю 50 км/год., не гальмуючи. За загальними експертними даними, на все необхідно близько 1,5 сек. (цей час також може змінюватися в залежності від дуже багатьох обставин). Після того як водій натискає на педаль гальмування, автомобіль не зупиняється одразу, а продовжує рухатися, просто сповільнюючись.

В результаті, для повної зупинки автомобіля зі швидкості 50 км/год., з моменту, коли виникає подія, яка передбачає, що водій повинен гальмувати, необхідно близько 3,5 с. (знову ж, цей показник може змінюватися). Після експертних розрахунків, встановлюється, що для зупинки автомобіля потрібно уже близько 30-32 метри (ці дані також можуть розходитися, наприклад від 28 м. до 40 м.).

В результаті, суб’єктивно вказані дані швидкості і часу, можуть мати вирішальний вплив на долю водія, якому пізніше, на підставі цих даних, буде загрожувати кримінальна відповідальність.

Адвокат по ДТП, працюючи у кримінальному провадженні, готуючи свого клієнта до дачі показів (як свідка, підозрюваного чи обвинуваченого), повинен у т.ч. й перевірити ті покази, які хоче дати клієнт на їх спроможність, тобто чи дійсно, те, що хоче вказати клієнт об’єктивно могло мати місце. Окрім письмових пояснень, ці ж дані потрібно буде ще підтвердити під час такої слідчої дії як слідчий експеримент, до чого автоадвокат також повинен готувати клієнта.

Неправильно розраховані дані швидкості і часу, можуть зашкодити клієнту, адже можуть показати, що водій винний в ДТП. І це зовсім не означає, що водій повинен говорити неправду, щоб вигородити себе. Інколи експерт може визнати такі дані “неможливими”, або якщо зовсім науково – неспроможними (такими, які не могли бути за конкретної ситуації).

Адвокат повинен здійснювати ефективний захист клієнта у кримінальному провадженні, надавати кваліфіковану правову допомогу клієнту незалежно від його процесуального статуту (свідок, потерпілий, підозрюваний, обвинувачений). У це поняття входить і те, що потрібно прораховувати конкретну дорожню ситуацію, аналізувати наявну інформацію. Швидко і кваліфіковано спрацювати може адвокат, спеціалізація якого саме ДТП.

Отже, бачимо, що “швидко” і “миттєво” для звичайного громадянина і для спеціаліста у справах по ДТП (слідчий, прокурор, експерт, адвокат по ДТП) – різні поняття. Наука дає пояснення кожній секунді і кожному кілометру у справах по ДТП (і не тільки). Що може здатися не надто важливим одному, може мати вирішальне значення для іншого.

P.S. Якщо уважно вдуматися в цифри, вказані вище, можна отримати відповідь на питання чому так важливо дотримуватися безпечної дистанції руху.

Раніше АвтоЮрист розповідав про кримінальну відповідальність за ДТП з потерпілими.

Виїзд на місце ДТП
Кримінальні справи ДТП (ст. 286 КК України)
Адміністративні ДТП (ст. 124 КУпАП)

Юридична консультація адвоката по ДТП, виїзд адвоката на місце ДТП, підготовка документів в поліцію, в суд, апеляційна скарга, захист у кримінальному провадженні, участь у слідчих діях (огляд місця ДТП, допит, обшук, обрання запобіжного заходу, слідчий експеримент, експертиза по ДТП тощо), справи про позбавлення водійських прав та ін.

Телефонуйте: 067 157-24-14 (після 20.00 – Viber, WhatsApp, Telegram), 093 602-83-47

Слідкуйте за нашими публікаціями, підписуйтеся на нас у соціальних мережах: https://Facebook.com/AutoYrist, https://Instagram.com/AutoYrist і канал https://YouTube.com/BogdanGlyadyk