Чи житиме обов’язкове страхування відповідальності автовласників

26
Лют
2018

Нещодавно з’явилася інформація, що водія притягнули до адміністративної відповідальності за відсутність у нього полісу обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності. При цьому у водія був укладений електронний поліс ОСЦПВ.

Нагадаю, що з 07 лютого цього року вступили зміни, внесені Нацкомфінпослуг в положення про особливості укладення договорів ОСЦПВ, які фактично ввели в Україні електронний поліс страхування.

Як повідомляли в регулятора, такі зміни були погоджені з МВС України. Однак, притягнення водія до адміністративної відповідальності за електронний поліс свідчить або про непорозуміння між міністерством і регулятором ринку або про саботаж зі сторони силовиків реформи. Відповідне питання поставив на нашій Facebook.com/AutoYrist Патрульній поліції та її керівництву. Поки що (на час публікації) відповіді немає. Обов’язково направлю ще й письмове звернення.

Сьогодні, згідно ст. 126 КУпАП, за відсутність полісу страхування на водія накладається адміністративний штраф у розмірі 425 грн.

Нещодавно, уже новий Верховний Суд України прийняв рішення, яким погодив позицію попереднього Складу Верховного Суду по відшкодуванню шкоди за ДТП.

Новий Суд, як і попередній, зазначив, що незважаючи на те, що автовласник виконав вимогу закону і застрахував свою відповідальність, постраждалий водій може вимагати відшкодування завданої йому шкоди прямо з цього водія, який застрахував свою відповідальність.

Що спільного між випадком з електронним полісом і цим рішенням ВС?

Наслідки, про які, підозрюю, ні в Патрульній поліції, ні у Верховному Суді не надто задумувалися.

Перевірити наявність поліса страхування патрульний поліцейський може лише у двох випадках: 1) при притягненні водія за адміністративне правопорушення (відмінне від відсутності поліса) або, 2) якщо водій є учасником ДТП. Третього сьогодні не дано.

Суди успішно скасовують постанови про накладення штрафів за відсутність полісу страхування, якщо при їх винесенні відсутня одна з вищезазначених умов.

Виходить, що добросовісний водій, який не порушує ПДР не зацікавлений в тому щоб страхувати свою відповідальність. У випадку потрапляння в ДТП, йому все одно доведеться самому сплачувати завдану ним шкоду, а штраф за відсутність полісу, порівняно з вартістю поліса (по Києву в середньому вартість поліса 1500-2000 грн.) – незначний.

Довіра до ринку страхування сьогодні і так на надзвичайно низькому рівні, а рішення органів, які б повинні були сприяти популяризації розвитку такого страхування (обов’язкове страхування ЦПВ має соціальне значення, адже покликано забезпечувати відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров’ю та/або майну потерпілих внаслідок дорожньо-транспортної пригоди та захисту майнових інтересів страхувальників. Крім цього таке страхування захищає й майнові інтереси постраждалих.

Крім проблем для страхового ринку в цілому, є ще й інші проблеми по безпеці руху. Наприклад, при невеликих ДТП, водіям простіше і швидше оформити таку ДТП по європротоколу: крім того, що водії економлять свій час, вони не створюють тривалих перешкод для дорожнього руху, не створюють значних заторів. Але важливою умовою для того щоб оформити європротокол є те, що усі учасники ДТП повинні мати діючий поліс страхування. А оскільки поліс, як вбачається, не вигідно оформляти, враховуючи, що реформована поліція на ДТП може їхати 2-3 год., великі міста просто зупиняться в заторах.

Особисто, підтримую необхідність розвитку обов’язкового автострахування. І органи, які мають значний вплив на громадян, їх поведінку також повинні популяризувати цю сферу страхування. Якщо водій страхує свою відповідальність у надійного страховика, постраждалому простіше отримати відшкодування зі страхової компанії, ніж з винного в ДТП водія. Однак, це не захищає водіїв від «принципових» справ, коли постраждалий хоче стягнути (нашкодити) шкоду з водія, винного в ДТП.

Ми, в юридичній компанії АвтоЮрист, все ж надіємося, що практика Верховного Суду все ж буде змінена.

Раніше адвокат по ДТП Богдан Глядик розповідав, що першим підозрюваним в ДТП з пішоходами є водій.

Адвокат по ДТП
Повернення водійських прав
Стягнення шкоди при ДТП
Кримінальний адвокат

Консультація адвоката, виїзд адвоката на місце ДТП, підготовка документів в поліцію, в суд, захист у кримінальному провадженні, участь у слідчих діях, справи про позбавлення водійських прав, стягнення шкоди, завданої при ДТП, оскарження штрафів за порушення ПДР та ін.

Телефонуйте 067 157-24-14, 099 538-60-47 або 093 602-83-47